این مرکز فعالیت خود را از سال 1358 آغاز نموده و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. در حال حاضر این مرکز دارای 7613 جلد کتاب بوده و با مساحت 650مترمربع, دارای سالن سینما, سالن مطالعه و 2کلاس (کارگاههای هنری و ادبی) می باشد.

خدمات مرکز: کارگاههای هنری, فرهنگی ویژه سنین 4تا17سال

اجرای فعالیتهای فرهنگی: ویژه اعضای حقیقی و مجازی با برگزاری کارگاههای تخصصی و فعالیتهای عمومی (فرهنگی,هنری و ادبی)

بخش های مرکز: کتابخانه کودک و نوجوان(به صورت مشترک), سالن سینما

امکانات ویژه: سالن مطالعه ویژه کودک و نوجوان(به صورت مشترک), سالن سینما, کارگاههای هنری

امکانات کارگاهی: 1کارگاه

خدمات فراگیر: ندارد

روز و ساعت فعالیت: مرکز در یک شیفت از ساعت 8صبح الی 13 (روزهای زوج اعضا پسر و روزهای فرد اعضای دختر)

پرسنل: 1مربی مسئول, 1مربی فرهنگی, 2مربی هنری پاره وقت (مربی خوشنویسی و مربی نقاشی)و 1خدمات

شرایط عضویت: داشتن حداقل 6سال تا17 سال و پرداخت شهریه 12000تومان برای عضویت در مرکز حقیقی و 1000تومان در مرکز مجازی

نشانی مرکز: بهبهان خیابان شهید زیبایی- محوطه پارک شهید شریف نیا کدپستی6361788463

تلفن: 06152837546

مسئول مرکز: نسرین بازیانی

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1401/08/16 - 13:30
  • تعداد بازدید: 3404
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) با موضوع " بررسی طرح و نقش در آثار سفالین" و حضور حکیمه بهرامی مدرس و مربی سفالگری کانون استان، کارشناس واحد هنرهای تجسمی و اعضای این انجمن، به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

حکیمه بهرامی در این نشست با تأکید بر عناصر نمادین گفت: یکی از بهترین ویژگی‌های نقش‌پردازی ایرانی، استفاده از عناصر نمادین است که بررسی این نقوش می‌تواند امکانات جدیدی را برای شناخت هنر ایرانی و ارتباط آن با موضوعات مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و..‌ فراهم سازد.

وی با اشاره به انواع نقوش ایرانی توضیح داد: از مهم‌ترین نقوش نمادین می‌توان به نقش شیر اشاره کرد که همواره در طول تاریخ (از دوران کهن تا به امروز) هنر ایران حضور داشته و معانی متفاوتی را در بر دارد.

بهرامی در ادامه تصریح کرد؛ نقش شیر، نشانه آریایی وسمبل ایرانی بوده که در کنار پادشاهان باستان، به عنوان یک نماد سلطنتی، شجاعت و قدرت آمده است و همانند یوز، ببر، پلنگ در جدال با دلاوران مشاهده می‌شود.

این مربی سفال با اشاره به شیرهای سنگی که در گورستان‌ها دیده می‌شود گفت: بعد از ورود اسلام به ایران و منع استفاده از مجسمه نقش شیر، به عنوان مظهر قدرت و شجاعت باقی ماند و با هوشمندی خاص ایرانیان با تعبیری جدید، به‌ سرعت به یکی از نشانه‌های سنتی در دین اسلام تبدیل شد به طوری که به امام علی (ع) لقب شیر خدا دادند.

وی توضیح داد: قوم بختیاری در گذشته بر روی مزار بزرگان خود شیر سنگی با نقش‌هایی همچون شمشیر، خنجر، تفنگ و کارد شکاری، تسبیح، شانه، انگشتر می‌گذاشتند و بیان‌کننده دلاوری و رشادت آن فرد بود.

ایشان در ادامه به دیگر تعابیر متفاوت نماد شیر پرداخت و گفت: محافظ (نگهبان)، مرگ (نیستی) و ابدیت (جاودانگی)، تعابیر دیگر از این نماد است که هر کدام به ‌نوعی در آیین و رسوم مردم تعبیرخود را نشان می‌دهد.

او در پایان عنوان کرد؛ یکی از دلایل ماندگاری بسیاری از نقوش، ریشه‌دار بودن آن‌ها در ادیان قدیم ایران و آیین‌های آن دوره است که با شروع اسلام رنگ اسلامی به خود گرفته و به نوعی درتار و پود اعتقادات و باورهای اسلامی نفوذ پیدا کردند.

در ادامه این نشست، کارگاه آموزشی ساخت مجسمه‌های سفالی با الهام از مجسمه‌های بومی_ محلی استان خوزستان برگزار شد.

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

برگزاری دومین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) کانون خوزستان

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت